Březen 2025

Všichni se již určitě těšíme na jaro, trochu tepla a hodně sluníčka, byť se v našem březnovém čísle školních novin ještě se zimní tématikou setkáte (poslední bruslení, lyžařský výcvik). Příchod teplejšího počasí však pro nás znamená především to, že již bude možno začít s realizací workoutového hřiště - a to již v prvním březnovém týdnu!

Pro naše deváťáky byl únor významný tím, že již podali přihlášky k přijímacímu řízení na střední školy a následující týdny budou (věříme) věnovat usilovné přípravě. Všem jim držíme palce.

Michaela Rybářová,
ředitelka školy

Ocenění v Národním testování SCIO

V únorovém čísle školních novin jsme vás informovali o výsledcích testů 6. a 9. tříd z Českého jazyka a literatury, Matematiky a Anglického jazyka.

S potěšením vám můžeme dále sdělit, že po zhodnocení celorepublikových výsledků testování SCIO dosáhl žák 6. ročníku Roman Ivankov Ocenění za výborné výsledky v Matematice.

Gratulujeme!

Mgr. Jana Pocová, zástupkyně ŘŠ pro pedagogickou činnost

ŠKOLA AKTUÁLNĚ

Výtěžek sbírky ke Dni válečných veteránů 2024

V listopadu 2024 se naše škola zapojila do sbírky ke Dni válečných veteránů. V okolí školy prodávali žáci 8. C vlčí máky. Následně byla kasička umístěna na recepci školy. Prodávali jsme nejen vlčí máky dodané spolkem Post Bellum, z. ú., ale i květy máků nakreslené na kamínky, které vyráběli žáci třídy 8. C při výtvarné výchově. Výtěžek sbírky za naši školu činí úctyhodných 9 214,-Kč.

Všem, kteří přispěli do sbírky, velice děkujeme.

Mgr. Gabriela Hanzlová, třídní učitelka 8. C


Přijímačky nanečisto

Koncem ledna se v mnoha základních školách konaly Přijímačky nanečisto. Umožnily žákům přiblížit atmosféru samotných přijímacích zkoušek, které se budou konat v měsíci dubnu. I naši žáci 9. tříd měli možnost tyto zkoušky absolvovat. Mnozí z nich je psali s obavami, někteří s nadhledem, každý se se situací „popral“ dle svého. Každá třída byla úspěšná v jednom z předmětů – 9. A byla úspěšnější v řešení úloh v matematice a 9. B v českém jazyce.

Zkoušky nanečisto ukázaly dílčí nedostatky, které však jednotliví žáci stačí jistě nastudovat. Držme jim palce!

Mgr. Jana Pocová, zástupkyně ŘŠ pro pedagogickou činnost


Školní sportovní den 2. stupně

Den 30. ledna proběhl sportovní den pro žáky 2. stupně, kteří měli možnost si před obdržením výpisu vysvědčení za 1. pololetí zasportovat, zahrát a odreagovat se. Aktivity probíhaly v prostorách obou tělocvičen, kde žáci hráli házenou, fotbal, přehazovanou a volejbal. V relaxační zóně měli možnost si zahrát stolní fotbal, ping pong a air hockey. V neposlední řadě mohli navštívit dvě třídy v přízemí, kde hráli společenské hry.

Dopolední část žáci využili velmi dobře. Do aktivit se zapojili dle vlastního zájmu. Děkujeme všem učitelům za podporu a přípravu akce.

0.0s

Mgr. Martina Charvátová, organizátorka akce


Únorový exkurzní a projektový den

Exkurzní a projektové dny na naší škole jsou skvělou příležitostí k tomu, abychom se nejen vzdělávali, ale i poznali něco nového, prožili nové zážitky a zábavnou formou prohloubili naše vědomosti. Těšíme se na další podobné dny, které nám přinesou inspiraci a možnosti se učit.

6. ročník: Anglo – americký den

7. ročník: ZOO - Obratlovci a jejich adaptace

8. ročník: Matematika hravě

9. ročník: Bruslení

Mgr. Šárka Hackerová, koordinátorka exkurzních a projektových dnů


Valentýnský ples

V úterý 11. 2. se v malé tělocvičně konal Valentýnský ples. Tříhodinová akce byla nabitá, a rozhodně jsme se nenudili. Hráli jsme hry, měli jsme bufet a fotokoutek, kde se každý mohl vyfotit a tancovali jsme na nejrůznější písničky.

Nechyběla ani Macarena a jiné poklady. Celým plesem nás doprovázeli deváťáci z parlamentu, kteří akci moderovali. Konec plesu završilo vyhlášení krále a královny plesu, které naše paní ředitelka po hlasování vyhlásila. Vítězové dostali šerpu a sladkou odměnu.

Moc jsme si ples užili a děkujeme všem, že jste přišli a pomohli tuto akci uskutečnit.

0.0s

0.0s

Nikola Dratvová, zástupkyně parlamentu 9. A


Talent, odvaha a radost ze zpěvu

Koncem února proběhla hudební soutěž Hudba na Svobodě, která každoročně dává žákům možnost ukázat svůj hudební talent. Letos jsme ji zahájili připomenutím, že zpívat můžeme kdekoli a kdykoli – na rozdíl od ševce z pohádky Pyšná princezna, který musel pro radost ze zpěvu vždy odejít za hranice do země krále Miroslava. Společně jsme si proto zazpívali píseň Není nutno od Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře.

Hudebna ve třetím patře naší školy se pak rozezněla zpěvem a hrou na různé hudební nástroje. Do soutěže se přihlásilo 37 žáků, převážně z prvního stupně, přičemž jeden odvážlivec se našel i mezi staršími spolužáky. Soutěžili ve dvou kategoriích – sólový zpěv a hra na hudební nástroj. Díky online přenosu přes MS Teams mohli jejich výkony sledovat i spolužáci ve svých třídách a fandit jim na dálku.

Repertoár byl pestrý – zazněly lidové i moderní písně, skladby českých i zahraničních interpretů, ale také melodie z filmů a pohádek. Mezi hudebními nástroji kraloval klavír, ale slyšet bylo i housle, flétnu, klarinet, kytaru, violoncello, trubku, a dokonce i kalimbu.

Všichni účastníci si zaslouží obdiv za odvahu vystoupit a sdílet svůj talent. Porota neměla jednoduchý úkol, protože všichni soutěžící předvedli skvělé výkony. Nakonec byli ti nejlepší oceněni věcnými cenami s hudební tematikou, ale ani ostatní neodešli s prázdnou – na všechny čekala drobná odměna jako připomínka tohoto hudebního dne.

Absolutní vítězkou se stala žákyně, která nejen vynikala čistým zpěvem, ale zároveň prokázala i výborné dovednosti ve hře na hudební nástroj. Gratulujeme jí i všem ostatním soutěžícím! Soutěž Hudba na Svobodě je nejen příležitostí pro mladé talenty, ale také krásnou oslavou hudby, která nás spojuje.

Absolutní vítězka

kategorie 1. a 2. třídy

Zpěv - 1. místo

„Leť husičko leť“

„Travička zelená“ (jiná verze)

Hra na hudební nástroj - 1. místo

Zobcová flétna - 1. B

Trubka - 2. B

Kategorie 3. a 4. třídy

Zpěv

1. místo

2. místo

3. místo

Kategorie instrumentální

1. místo

2. místo

3. místo

kategorie 5. třída + 2. stupeň

Zpěv

1. místo

2. místo

3. místo

Kategorie instrumentální

1. místo

2. místo

3. místo

Kateřina Měřínská, organizátorka akce


PŘEDSTAVUJEME VÁM

Michaelu Gray a Zdenu Wejmelkovou - školní speciální pedagožky

Naše speciální pedagožky jsou tu pro děti, rodiče i učitele. Pomáhají žákům, kteří se potýkají s obtížemi ve čtení, psaní nebo matematice, dětem s poruchou pozornosti, autismem nebo jinými specifickými potřebami. Pracují s nimi individuálně i ve skupinách, hledají způsoby, jak jim usnadnit učení, a pomáhají rozvíjet jejich silné stránky.

Rodiče se na ně mohou obrátit například v případě, že jejich dítě má problémy s porozuměním učivu, nestíhá tempo výuky, zapomíná domácí úkoly nebo se ve škole necítí dobře. Společně mohou hledat řešení, jak dítěti školu zpříjemnit a přizpůsobit jeho potřebám. Speciální pedagožky také pomáhají s žádostí o podpůrná opatření, jako je individuální vzdělávací plán nebo asistent pedagoga a zároveň spolupracují s učiteli – pomáhají jim přizpůsobit výuku, doporučují vhodné metody a pomáhají vytvářet podnětné prostředí pro všechny děti ve třídě.

Michaela Gray je školní speciální pedagožkou na naší škole od září roku 2024. „Vedu reedukace dětí na základě doporučení poradenských zařízení. Snažíme se procvičit a nacvičit to, co nám ve třídě plné spolužáků úplně nejde, ale když pracujeme individuálně a máme na to čas, tak se nám práce většinou daří.“

Při práci s dětmi vyrovnává deficity dílčích funkcí potřebných ke správnému čtení a psaní, to může být nácvik zrakové a sluchové percepce a paměti, koordinace oko-ruka a další. Při její práci je důležitá i spolupráce s rodiči: „Ve spolupráci s rodiči se mohou děti zlepšovat ve čtenářské gramotnosti formou hry i doma, při použití programu Včelka, ve kterém děti zacvičím, pravidelně sleduji jejich práci a mohu i přidávat cvičení a nastavovat jejich obtížnost.“


Michaela Gray

školní speciální pedagožka

Co Michaelu Gray na její práci těší a baví? „Na postu speciální pedagožky na základní škole mě nejvíce baví individuální práce s dětmi. Je to obrovská výhoda proti práci ve třídě, protože máte čas jen na jedno konkrétní dítě, můžete se celou dobu věnovat nerušeně jeho potřebám a děti i mě ta práce velmi baví, protože jsou vidět výsledky a dítě zažívá úspěch.“

Z nabídek, které Michaela zvažovala, si vybrala naši školu, a to právě pozici speciálního pedagoga. V posledních letech učila na prestižní mezinárodní škole, dělala manažerku v soukromé škole, a dokonce rok působila jako ředitelka vesnické malotřídní základní a mateřské školy. „Ve školství nepůsobím příliš dlouho, protože jsem zajišťovala rodinu. Přesto jsem se ve svém oboru stále vzdělávala, ve svém volném čase jsem si dělala různé kurzy a trávila dovolenou u svých spolužaček v poradnách.“

A proč se rozhodla pracovat právě ve školství? „9 let svého života jsem se připravovala na práci učitelky. 4 roky střední školy na to, abych mohla pracovat jako učitelka mateřské školy a 5 let studia na vysoké škole, abych se mohla stát speciální pedagožkou a zároveň učitelkou 1. stupně. Jsem moc ráda, že mi život připravil možnost se ke své profesi vrátit.“

  • Město původu: Praha 6
  • Oblíbené jídlo: všechno, mimo to, které obsahuje teplou okurku
  • Koníček: sport, umění a knihy, které mě vtáhnou do děje
  • Životní radost: moje děti, hezký den, radost z úspěchu v práci s dětmi
  • Oblíbená vlastnost na jiných: upřímnost

Práce se musí dělat pořádně, jinak to nemá cenu.

životní motto Michaely Gray



Zdena Wejmelková působí jako školní speciální pedagožka na naší škole od začátku tohoto školního roku. Na tuto základní školu však nastoupila už v září 2012, kdy zde pracovala jako učitelka 1. stupně.

Náplní její práce je pomáhat dětem se speciálními vzdělávacími potřebami rozvíjet komunikační, sociální a motorické dovednosti. Jedná se o individuální nebo skupinovou speciálně pedagogickou intervenci. „V této oblasti je časově nejvíce náročná příprava, jelikož se jedná u každého dítěte o jiný problém, je třeba se pečlivě připravit na každou hodinu. Mým hlavním zájmem je to, aby děti ke mně chodily rády a zároveň se nenásilným způsobem podařilo jejich problém řešit. K tomu je důležité aktivity v hodinách různě obměňovat a střídat tak, aby byl plně rozvinut jejich potenciál.“ Práce speciální pedagožky ji těší i baví, protože může postupně porovnávat úspěchy dětí.



Zdena Wejmelková

školní speciální pedagožka

A jak dlouho už Zdeňka Wejmelková působí ve školství? „Ve školství pracuji už tak dlouho, že se mi o tom nechce ani mluvit, nicméně jsem vždy chtěla být učitelkou. Na Pedagogické fakultě jsem promovala v roce 1983 a právě tam jsem vystudovala obor speciální pedagogika. Potom jsem pracovala jako učitelka v nemocnici, například i na dětské psychiatrii nebo neurologii. Učila jsem i ve speciálních třídách.“

  • Město původu: Ústí nad Labem
  • Oblíbené jídlo: v podstatě všechna jídla
  • Koníček: cestování, sport - jízda na kole, lyžování, tenis, procházky po lese, čtení a pletení
  • Životní radost: moje rodina, mé děti a nyní moje dvě vnoučátka
  • Oblíbená vlastnost na jiných: přátelský přístup, laskavost

Žít a nechat žít.

životní motto Zdeny Wejmelkové



AKTUÁLNĚ VE TŘÍDÁCH

Návštěva studentů z USA

Ve čtvrtek 30. ledna do naší třídy 5. C přišlo 20 amerických studentů, kteří zde studují na FAMU (filmová akademie múzických umění). Český jazyk si potřebují procvičit, aby zvládli zkoušku z češtiny a takhle si ji dobře procvičí. Rozdělili jsme se do dvojic a trojic. Mluvili jsme spolu 20 minut česky a poté 20 minut anglicky. Oni měli české otázky a my anglické. Jsou tu teprve 2 týdny, ale česky umí už docela dobře. Když jsme si odpověděli na všechny otázky, tak jsme hráli šibenici nebo jsme si jen tak povídali.

Pak jsme se všichni vyfotili. Škoda, že poté museli odejít. Užili jsme si to a doufáme, že oni také. Byl to super zážitek.

Sofie Semeráková, žákyně 5. C


Výuka jinak - 4. B a Pražský hrad

V pátek 14. 2. 2025 za velmi studeného zimního počasí vyrazili žáci 4. B na super výuku historie Pražského hradu. S průvodkyní, která se nás ujala před restaurací Lví dvůr, jsme prošli všechna čtyři nádvoří a některé interiéry.

Navštívili jsme katedrálu sv. Víta s hroby českých králů a svatých, Starý královský palác s Vladislavským sálem, podívali jsme se do Baziliky sv. Jiří, kde je hrob sv. Ludmily.

Nakonec nás čekala Zlatá ulička s domky řemeslníků, hradbami a věžemi Bílou věží a Daliborkou. V průběhu prohlídky jsme byli seznámeni s historií, architekturou a panovníky, kteří se podíleli na rozvoji Pražského hradu. Průvodkyně děti velmi zaujala svým pohádkovým vyprávěním a zajímavostmi. Moc jsme si to užili a připomněli si tak dávnou historii, která je ale stále kolem nás.

Mgr. Martina Charvátová, třídní učitelka 4. B


Na exkurzi v České národní bance

V únoru se žáci ze 4. C vydali na exkurzi do České národní banky, kde navštívili interaktivní expozici Za měnou. Během prohlídky se seznámili s vývojem českých platidel, funkcí centrální banky i ochranou proti padělání.

Exkurze navázala na učivo z vlastivědy. Kromě teoretických znalostí si žáci mohli vyzkoušet i praktické aktivity, například rozpoznávání ochranných prvků bankovek, měli možnost si prohlédnout historické mince/bankovky a zjistit, co vše obnáší výroba peněz.

Bc. Denisa Fialová, DiS., třídní učitelka 4. C


Týden v pravěku

Žáci ve třídě 4. B se v posledním únorovém týdnu podívali velmi podrobně do období pravěku.

V průběhu dní se nejdříve seznámili podrobně s informacemi, podívali se na krátké dokumenty a prezentace.

Ve výtvarné výchově vytvořili společnými silami krásného mamuta, kresby nástrojů a zbraní z této doby.

V hudební výchově si vyzkoušeli pravěké zpěvy, tance a nakonec vše zhodnotili ve skupinové práci formou myšlenkové mapy.

V neposlední řádě shlédli ukázku filmu Cesta do pravěku a nyní na pokračování čtou knihu Lovci mamutů.

Zkoumání dějin tímto nekončí, pokračujeme dále.

Mgr. Martina Charvátová, třídní učitelka 4. B


Loučíme se s bruslením

Třídy 4. B a 4. A byly v pátek 28. 2. 2025 na posledním bruslení na Kulaťáku.

Všichni si užívali a chválili výborný led, na kterém předváděli velmi pěkné jízdy. Ti, kteří si ještě nejsou úplně jistí v bruslení, se velmi snažili a bylo vidět postupné zlepšování.

Naopak ti, kteří jsou zdatnější, si jízdy užívali naplno, zahráli si i honičky.

Těšíme se na příští zimu.

Mgr. Martina Charvátová, třídní učitelka 4. B


SDRUŽENÍ RODIČŮ

Mazanec pro dobrou věc

Již tradičně můžete podpořit činnost rodičovského sdružení školy (formálně nazýváno nadační fond Svoboda) koupí velikonočního mazance.

Mazanec pro dobrou věc upeče již tradičně sousedské Lichtenbergovo pekařství.

Poctivý mazanec s mandlemi v gramáži 960g můžete zakoupit za 290 Kč. Polovina částky putuje do školního fondu. Všechny peníze z fondu budou využity na podporu aktivit školy a jejich žáků.

Objednat mazanec on-line

Mazanec si je potřeba objednat do středy 9.4.2025.

Vydávání je plánováno na poslední dva dny před velikonočními prázdninami, konkrétně:

  • ve středu 15. dubna (13:00 – 16:00)
  • ve čtvrtek 16. dubna (7:30 – 8:00) v hale školy.

Za objednaný mazanec zaplatíte na místě hotově nebo přes QR kód převodem.

Děkujeme, že pomáháte! Sdružení rodičů jsme my - rodiče dětí této školy.


ŠKOLNÍ DRUŽINA

Masopustní karneval

V úterý 11. 2. 2025 naše škola pořádala tradiční masopustní karneval v tělocvičně, který byl plný zábavy a soutěží.

Mezi hlavní aktivity patřily soutěže jako Molekuly, Prolézání kruhem, Sochy a hlavně tanec. Molekuly byly plné pohybu, kdy děti musely rychle reagovat a tvořit různě velké skupinky. Kromě těchto soutěží byly připraveny i další hry a aktivity, které rozvíjely jejich týmovou spolupráci. Vyhodnocení nejhezčích kostýmů probíhalo v jednotlivých odděleních, kde byly oceněny ty nejkreativnější a nejzajímavější převleky. Hodnotit kostýmy nebylo vůbec jednoduché, protože děti si daly záležet a jejich kostýmy byly opravdu vydařené. Vidět jsme mohli například povedený kostým vejce, dinosaura, spoustu princezen a různých zvířátek, Maria, šerifa, několik judistů, mořskou pannu, čarodějnice i kostlivce a mnoho dalších.

Celá akce se vydařila a děti odcházely domů s úsměvem na tváři a novými zážitky. Už teď se těšíme na příští ročník, který určitě bude stejně úžasný, nebo ještě lepší.

Martina Airomwambor, vychovatelka školní družiny


CO SE CHYSTÁ V BŘEZNU


Akce

  • pondělí 3. 3. - sobota 8. 3. - lyžařský výcvikový kurz (7. ročník)
  • pondělí 3. 3. - Klub Mladých diváků (výběr žáků ze 7. - 9. ročníků)
  • pátek 7. 3. (8.00 - 9.50) - Workshop Rychlé šípy 4. C
  • pondělí 17. 3. (8.30 - 10.00) - Dopravní výchova 4. B
  • pondělí 17. 3. (10.15 - 11.45) - Dopravní výchova 4. A
  • úterý 18. 3. (8.30 - 10. 00) - Dopravní výchova 4. C
  • úterý 18. 3. - Klub Mladých diváků (výběr žáků ze 7. - 9. ročníků)
  • čtvrtek 27. 3. (od 15.00) - Setkání bývalých zaměstnanců školy
  • čtvrtek 27. 3. - Noc s Andersenem (5. třídy)
  • pondělí 31. 3. (8.45 - 12.35) - Divadelní představení: O líné babičce - 1. A


Jeden svět - projekce

  • úterý 11. 3. (10.00 - 13.30) - 4. C
  • úterý 11. 3. (10.00 - 12.30) - 4. B
  • středa 12. 3. (8.00 - 12.00) - 5. C
  • středa 12. 3. (10.45 - 13.30) - 8. A, B, C
  • čtvrtek 13. 3. (10.00 - 12.30) - 4. A
  • pátek 14. 3. (8.00 - 11.40) - 3. C
  • pondělí 17. 3. (8.30 - 10.00) - 4. B
  • pondělí 17. 3. (10.15 - 11.45) - 4. A
  • úterý 18. 3. (8.00 - 11.40) - 7. B
  • středa 19. 3. (10.15 - 13.00) - 3. A


Soutěže

  • úterý 4. 3. - školní liga v miniházené
  • úterý 11. 3. (8.00 - 13.30) - Pražské poetické setkání (vybraní žáci 1. a 2. stupně)
  • středa 12. 3. (8.00 - 13.30) - Pražské poetické setkání (vybraní žáci 1. a 2. stupně)
  • pátek 21. 3. - celoškolní soutěž Matematický klokan


Žákovský parlament

  • pondělí 10. 3. (od 7.45) - jednání žákovského parlamentu
  • pondělí 24. 3. (od 7.45) - jednání žákovského parlamentu


Den otevřených dveří

  • středa 19. 3. (9.00 - 17.00) - 1. den otevřených dveří